Ang. rökning

Lungcancerorganisationen vill enligt Aftonbladet att det ska bli förbjudet att röka senast 2025. Åh vad jag skulle vilja se ett förbud mot rökning, helt i morgon. 
Det är vidrigt med cigaretter - eller all form av tobak egentligen . men just röken som förpestar tillvaron för alla på en busshållsplats till exempel.
 
Jag har en dotter som chippar efter luft om hon andas in röken för länge - för länge kan handla mellan allt ifrån 5 min till upp emot en timme, beroende på hennes mående i övrigt.
Jag hade själv problem när jag var liten och det stockas fortfarande i halsen av röken...
 
Vill du utsätta dig för risken för alla möjliga framtida sjukdommar (som ändå är ganska överhängande) so fine - men förpesta inte min tillvaro - så fram för ett förbud så kan folk som vill röka hålla till på hemliga svartklubbar där cigg och annan tobak säljs under disken olagligt - ungefär som på 20-talet med spriten. - Ha, vore inte det nått?
 
Gällande min egen dotter och hennes "kroniska bronkit" (som inte kan beskrivas som kronisk riktigt än eftersom inte är 2 år fyllda, men eftersom det kommer som ett brev på posten om hon utsätts för t ex cigg.rök så har läkarna på barnmottagningen ändå satt den stämpeln på henne, så vi inte ska ha nått problem att få ut medicin vid behov) så kan jag bli fruktansvärt arg (men för det mesta bara trött och less - för jag orkar inte stånga huvudet blodigt mot en vägg som inte lyssnar och tar in det man säger) när folk försöker komma på andra orsaker till varför. Om det händer en och samma sak, uteslutande, när hon utsätts för en viss grej - vad kan det annars vara? När det aldrig händer annars, liksom?
 
Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan envist skrika sig blå om ens rätt att pumpa in gift i sitt eget omloppssystem? Hur man kan ha så lite respekt för sig själv? Jag förstår vanans makt, jag kan förstå att det tar emot att erkänna att man har fel, men what the hell? 
Hur svårt kan det vara, egentligen? Hur mycket forskning som säger samma sak ska det behövas?
eller är det din egen diagnos om "dödsdömd med cancer" (eller sätt in valfri annan sjukdom) i ett kuvert som behövs för att du ska förstå? Eller, kommer du i det läget att skylla på något annat?
 
Att du fick så dålig mat under uppväxten?

Kommentarer
Postat av: Angelica Ringquist

Håller med fullständigt! Jag kan till och med uttrycka det som så att rökare är ju till viss del egoistiska som tar sitt eget behov före!

2013-03-19 @ 11:04:06
URL: http://makedreams.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0