Vetenskapsteori

"Den som aldrig själv har blivit förödmjukad förstår inte vad förödmjukelse vill säga, den om aldrig utsatts för fara kan inte  veta vad rädsla är" - Thorsten Thurén, Vetenskapsteori för nybörjare, s 97
 
Du kan inte säga att jag har fel när jag upplever en sak på ett annat sätt än dig. Lika mycket rätt som du har i att tro att "så är det inte alls" Lika mycket rätt har jag i att "jo, så var det".
Hur en annan människa upplever en sak - kan varken mätas eller bevisas. 
 
Du kan göra ett försök och vi kanske möts halvvägs genom att konstatera - vi tycker och upplever saken olika och så var det med den saken. 
Du gjorde på ett visst vis, jag upplevde det på ett sätt, din intetion var en annan - inget av det är mer fel än den andra, men konstaterandet är att din hypotes inte var överensstämmande med slutresultatet. Dina premisser föll och kvar står vi med två sidor av samma mynt. 
 
Sanningen överrensstämmer inte alltid med verkligheten. Hypoteser som vilar på premisser som kan verka helt logiskt och rationella faller på att någon tänker annorlunda. Saker följer bara sina lagar om alla följer samma mönster, men vi utvecklas inte om alla bara accepterar och aldrig ifrågasätter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0