vilken typ av förälder är du?

Man blir ifrågasatt SÅ många gånger i sin roll som förälder. Det är så många som har åsikter om ALLT man gör. Ibland önskar jag att jag hade samma åldersmässiga erfarenhet som någon som har vuxna barn. För jag går och tror att när barnen har växt upp, flyttat hemifrån osv så har man lärt sig vad man behöver lyssna på, lägga energi på och vad man kan borsta bort från axeln som man gör med mjäll.

Det är lustigt hur många olika vägar det finns för att få samma resultat, och självklart så måste man inse att nått som passar mig och mitt barn kanske inte passar dig och ditt.

Vilket kanske är det stora problemet för de som har starka åsikter och är duktiga på att uttrycka dem? Att de har svårt att se saker från ett annat håll och lätt bli väldigt enkelspåriga.

Mitt sätt- rätt sätt ditt sätt - nja, inte så bra. Gör som jag säger så kommer du få resultat.

Råd och tips är alltid bra, när man som givare inser att de just är det - råd och tips, inte ett måste för mottagaren att följa.
Eftersom mitt barn är inte är ditt barn, så uppför sig inte mitt på samma sätt, det har andra förutsättningar och kanske behöver andra vägar för att uppnå resultatet.

Jag skriker inte på Minna t ex, inte i första taget. Jag tror på att visa med handling och förklara varför och hur. Men jag har en väldigt pillig, snabbtänkt och funderande dotter. Att bara säga Nej, ajabaja fungerar inte med henne, så länge hon inte får veta varför det är ajabaja nej. I stil med sin mamma så vill hon veta konsekvensen av sitt handlande som folk tycker är fel.

Sen tror jag på uppmuntring och jag förutsätter att 1. Hon kan 2. Hon gör det.

T ex som i lyskil när hon skulle köpa bröd - Då får du pengen, köper brödet och kommer tillbaka hit. - Ja, säger Minna, tar på sig sina skor och traskar i väg till butiken, tar en nybakt fralla, går till kassan och betalar, helt själv, och hela hon lyser som en liten sol. För hon kunde minsann!

Jag smög bakom henne och kollade hela tiden utan hennes vetskap. För jag vet att hon kanske kan komma på villovägar eller hitta på nått roligare att göra på vägen dit (typ lekparken). För hon är ett barn och barn fungerar så. Ibland.

Men jag kommer alltid att låta henne testa först, och om det inte riktigt går som det var tänkt så hjälper jag henne. För jag tror det är så man bygger självkänsla och stärker självförtroende!
Det är den typen av förälder jag är.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag är alldeles för "duktig" att uttala mig när det gäller barn... ;/
Väldigt het kan jag bli när det gäller barns säkerhet.

Sen kan ju jag ifrågasätta om barnet får hoppa i soffHan, klättra där eller göra så.. Man har ju olika gränser. Hemma hos oss får man inte klättra. Inte bara för att som kan ramla utan för att det inte ska klättras. Så oavsett om kompisar klättrar hos dom så får inte lovis göra det. Elak mamma ;)

Jag har nog ganska mkt regler. Det kommer bli svårare med Luna men jag ger mig inte.. :)

Så jag är nog en bestämd mamma som vill att mina var ska bete sig väl :) Är dom dumma så blir jag arg, annars försöker jag förklara :)

Svar: som sagt, det flesta av oss har nog samma mål med barnen, det är bara det att vi tar olika vägar dit =) Och jag fascineras av att de flesta faktiskt har barn som beter sig väl, för det mesta . jag har också regler, en del för att det är farligt att göra si, andra för att jag är lat och en hel del av dem för att det vara är så.
Nej, det hoppas inte i sängen. Man leker inte på mammas och pappas rum, däremot så får Moa t ex kladda med maten - för att hon ska lära sig äta själv och kladdandet är en del av det, men Minna får det inte - för hon kan äta utan att det ska hamna mat på golvet. Lowa får vissa saker medan Minna inte får osv.

Sen klättrande - stegar är till för att klättra på, pallar lika så. Stolar är det inte. Jag har "svårt" för att säga nej till saker jag gör själv. Klättrar jag på pallen för att nå saker - ja då får Minna klättra där för att nå saker.... Klätterställningar får man klättra i, staketet emellan kassorna får man inte göra det.

Man får inte ta andra barns saker, och man slåss inte... och i all oändlighet. =)
Lillevi

2012-08-10 @ 23:30:55
URL: http://viiii.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0