Att sminka eller inte sminka?

Min mor lärde mig ett knep för några månader, för att undvika vissa stider här hemma.
Dom där gångerna som fröken fräken vill bestämma...

Knepet är att förutse vad hon kommer att säga och göra det innan.
Då är det inget problem längre.

Tex

Om vi varit ute... och kommer in
 
- Ta av mig skorna"
- Ta av dom själv, du kan ju

- Nej det kan jag inte alls

och så är maktkampen igång, hon kollar om hon får som hon vill, och han vägrar för att han vill inte låta henne bestämma. Min mors knep är att på en gång när man kommer innan för dörren, be henne sätta sig på trappen och ta av henne skorna. Hon hinner inte reagera på att hon vill bestämma att vi ska ta av dom,och ingen av oss behöver känna att hon tror att hon bestämmer.

Funkar varje gång man lyckas förutse det, och säger hon att hon kan själv när man börjar ta av dom
ja, då är det ju bara att låta henne göra det.

Detta är en sak jag tillämpar när jag sminkar mig när hon tittar på, för jag vet att hon kommer säga
"får jag oxå använda..."
så  i stället för att säga Nej, det får du inte
och hon får starta ett tjafs om "att det brukar jag minsann få hemma hos mamma!" Eller "Med Lovisas smink brukar jag" eller vad det nu är hon tänker på förtillfället för att få som hon vill, brukar jag när hon öppnar munnen ta min rougeborste och dra den snabbt över hennes kinder (utan att röra rouge först ska väl tilläggas) och sen säga
"spring och visa pappa hur fin du är"

Hon är nöjd, jag är nöjd, tommy är nöjd... och det blev inget liv.

Så för husfridens skull så "sminkar jag henne" men att tro att det faktisk rör sig om att sminka är ganska absurt.
Men man tror vad man vill... det är helt rätt att en 4 åring inte behöver smink, men vet ni vad?
en 4 åring behöver inte ha hål i öronen heller.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Kul att tipset fungerar .... vi har ju haft bra träning här hemma med alla 3 "änglarna"/ Puss från Mams...

2010-01-04 @ 20:56:56
Postat av: Anonym

Kul att tipset fungerar .... vi har ju haft bra träning här hemma med alla 3 "änglarna"/ Puss från Mams...

2010-01-04 @ 20:57:40
Postat av: Anonym

Kul att tipset fungerar .... vi har ju haft bra träning här hemma med alla 3 "änglarna"/ Puss från Mams...

2010-01-04 @ 20:58:46
Postat av: Fröken fräkens mamma

Hejsan.

Det var inte alls meningen att det skulle låta så, blev nog ett missförstånd oss emellan.

När Lowa kommer hem och säger att hon får sminka sig, måste jag ju bara fråga om det är sant, eftersom en 4 åring kan vara bra på att förvränga sanningen. Och istället för att bli sur, så frågar jag istället hur det ligger till. Hoppas att du inte tog allt för illa upp, för det var verkligen inte meningen.

2010-01-04 @ 23:03:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0