Dagens fundering...

  • Började morgonen med att läsa Robet Collins krönika om Vinterdäck - Vi vill inte bli rammade av lastbilssläp.
    och jag och Tommy har dividerat om saken fram och tillbaks under dagen

    roligast av allt har ju varit och läst alla roliga kommentarer till krönikan, om Svenssons som håller med.
    Ni vet som dom där som inte förstår varför det blir stopp för långtradarna på vintern.

    Nya lagen som säger 5mm mönsterdjup på dragbilen, helt välkommet... för det är klart att ingen SKA åka med blankslitna däck under vintern. Men som det som de flesta kommentarerna handlade om var att man ska "omedelbart införa lag på dubbdäck på alla tunga fordon".

    Jag vill se de svenssons miner när skatten får lov att höjas för att den tunga trafiken förstör vägarna med sina dubbadedäck... den svensson som kommer till matbutiken å inser att allting kostar mycket mer än vanligt, eller när dom höjer bränselpriserna... och tänker "ja, men va bra... Vad skönt, nu är det äntligen säkert att åka på vägarna för nu har alla tunga fordon dubbdäck under vinterhalvåret"

    Och sen inser dom, att... shit, långtradarna står still i uppförsbackarna iaf... Men hur kan det vara?
    det är ju lag på dubbdäck på dem, hur gick det här till?

    Jo, det kan jag tala om för er...

    För att de flesta gånger det blir köer, beror det oftas på en personbil som stannat från början. Vad de inte verkar förstå är att problemet ligger inte i att vi har problem att ta oss upp från början, om de inte var i vägen. En lastbil m. släp vägades 60 ton, tar sig troligtvis upp för backen, om ingenting är i vägen för honom. Men får han mitt i backen en personbil framför sig som snigelkör, tappar han farten och bilen börjar tugga. Men fick han i stället bibehålla farten han har...utan att bromsa, Hade han troligtvis tagit sig upp.




  • För några år sen, innan de byggde om rv 70 mellan brovallen neranför Avesta och Sala, fanns det en ganska lång uppförbacken. Mitt i den stannade en personbil för att ta bort snön från torkarbladen. Bakom honom fanns en lastbil, som pga av mötande trafik inte kunde ta sig förbi. Det vräkte ner snö och var halt. Vilket resulterade i att lastbilen inte tog sig igång när Personbilen var klar och glatt åkte vidare. Resultatet av lastbilens stopp blev att det var stopp på rv 70 större delen av dagen. För efter honom hamnade ett flertal andra lastbilar som inte heller kunde ta sig förbi eller igång sen.

    Men nu till den lite roligare delen av den här historien.

    Lastbilschauffören var ganska erfaren och trött på personbilar som inte riktigt vet vad det handlar om att köra lastbil, så denne man tog registeringsnummret på personbilen, kontaktade polisen som kom till platsen eftersom de fick lov att stoppa upp trafiken för att bärgaren skulle kunna dra igång lastbilen.
    Chauffören lämnade registeringsnummret på personbilen till polisen, de sökte reda på bilens ägare och telefon nummer och ringde upp honom och frågade

    " är det så att du stannade på Rv 70 kl xx.xx för att göra rent torkarbladen på din personbil?"
    Var på mannen i fråga glatt svarade "jajemen, det gjorde jag, man lär ju ha klar sikt"
    "Va bra, då vet vi, då kan du vänta dig hem en böteslapp för vårdslöshet i trafik
    "

    Jag skulle vilja veta resten av historien, hur mannen i personbil resonerade... men det lär jag ju inte få,
    men det jag vill komma till är den, att det flesta olyckor mellan lastbil och personbil oftast beror på personbilen och inte tvärtom. Och det flesta stopp med långa köer till följd beror oftast oxå på en personbil, men det är nästan alltid lastbilen som får skulden, för den är störst och väger mest.

    Det måste ju helt enklet vara dennes fel...

    eller???

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0